onsdag 30. januar 2013

White Hell, glødende kull, ekstrem kjøreglede og nokian dekk

For en fantastisk reise!

Denne vintersesongen var jeg så heldig at jeg ble trukket ut til å få Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk på bilen uten kostnader, mot at jeg jevlig rapporterer til nokian sin blogg:http://hakkapedia.no/blog/no/  Siden jeg daglig kjører flere mil, både landevei og motorvei, forteller jeg der om mine opplevelser og erfaringer med å kjøre med disse dekkene i hverdagen.


I går fikk jeg æren av å være en av fire testførere i Norge, som fikk bli med Nokian til deres testsenter i Ivalo, Finland. Ja, du leste riktig!
Vi dro sammen med en gjeng biljournalister og fire andre testførere fra nabolandet vårt Sverige grytidlig i går morges.


Langt oppi gokk, dypt inne i den finske Lappland-skogen ligger stedet som på folkemunne blir kalt "White Hell", eller Ivalo testing center til Nokian. Mer om stedet kan du lese her.

Ved ankomst fikk vi nydelig laksesuppe, og en presentasjon om dekkene og all testingen, samt lansering av tre nye dekk: piggfrie Hakkapeliitta R2, piggdekket Hakkapeliitta 8 og piggfrie Hakkapeliitta R2SUV. Det var veldig spennende å få lære hvordan et dekk er bygd opp og hvor mye arbeid, forskning og testing som faktisk ligger bak det å få frem noen skikkelig bra dekk.




Nydelige biler på lang lang rekket, og vi fikk lov til å teste de!!
Litt av et rusj å sitte bak rattet og trykke inn gassen på en audi RS5 med rundt 500hk!! og faktisk ha veigrep på snø og is! Stor stas!

 SEXY RS5. Utrolig digg å kjøre... og den lyden..... trenger vel ikke si mer...
 Smilte stort sett i ett i de 4 timene vi fikk til å teste ulike biler og dekk både på is, snø og bar vei. Fikk blant annet kjøre Audi SUV med piggfrie Hakkapeliitta R2 dekk på knedyp snø i skogen, og tro det eller ei, jeg kom meg frem. Det var jaggu noe man skulle hatt å kjøre med her hjemme på Østlandets landeveier om vinteren.
 Etter at jeg hadde fått litt instrukser på banekjøring og fått testet litt forskjellig, var gleden stor da jeg fikk være passasjer for en kar som virkelig kunne kjøre. Det gikk mer sidelengs enn fremover på glattisen, men merkelig nok følte jeg at han hadde full kontroll på det han gjorde. Trøstet meg med at banen for det meste var omgitt av myk snø og at han kjørte slik mange ganger daglig. Litt av en drømmejobb!

Da dagen var omme og man trodde spenningen var slutt, var det duket for enda en test:

Northproof-test!
1) Gå på glødende kull
2) innta en tradisjonell vodka-shot
3)Røyksauna og isbading...

Skremmende nok, men det glødende kullet var NESTEN deilig etter å ha tatt av sokkene og spasert litt på iskald snø..
Jeg passerte alle testens utfordringer og kan vel nesten føle meg skikkelig barsk. Hehe.. Gøy var det i hvertfall. Ikke noe man gjør hver dag.
















Dagens middag var reinsuppe (beste suppa jeg noen gang har smakt!!), laks, og bær med krem til dessert. Ja, jeg koste meg i godt selskap av journalister, nokian-ansatte og sjefer, og testsjåfører med god mat, god drikke og litt lett underholdning.

Overnattingen var et helt eget kapittel.. Ikke ante jeg at Kakslauttanen var en IGLO landsby!!!!
Jeg tilbragte natten i min egen lille glassiglo med utsikt til himmelen, justerbar seng, herlige 22 grader og eget toalett med vask. Hadde det bare vært stjerneklart så ville utsikten vært perfekt <3






En helt utrolig opplevelse, som du bare MÅ takke ja til, om du noen gang får mulighet til å oppleve noe slik. En virkelig opplevelsesrik tur i vinterlandet. Vil takke Kjetil Røssel og resten av Nokian for en flott tur og bra, lærerike opplevelser!
  Dette er en tur, i hvertfall jeg, kommer til å huske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar